Waar komen de cijfers uit de folder eigenlijk vandaan?
Eens in de paar maanden komt het weer in het nieuws: De verbruikscijfers uit de folder worden in de praktijk niet gehaald. Waar komen de cijfers eigenlijk vandaan? Graag verduidelijken we hoe dit nu precies werkt.
Wat voor een getal staat er eigenlijk ‘in de folder’?
Het getal in de folder is het verbruik wat tot stand is gekomen in een verbruikstest. Deze verbruikstest moet worden uitgevoerd volgens de Europese NEDC (New European Driving Cycle). Moet? Ja dit zijn de autofabrikanten verplicht. Dat is maar goed ook, anders kan iedereen wel claimen de zuinigste auto te hebben. De term “fabrieksopgave” is dus niet van toepassing. De fabrikant moet deze test verplicht uitvoeren.
Hoe gaat deze test in zijn werk?
Het is goed om vooraf aan te tekenen dat deze test opgesteld is in 1970 en sindsdien nauwelijks meer is aangepast.
De auto wordt op een zogenaamde ”rollenbank” geplaatst. Dit om invloeden van buiten, die behoorlijke invloed op het verbruik hebben, te elimineren danwel constant te houden. Bijvoorbeeld geen tegenwind, een vlakke weg en een constante buitentemperatuur ( van zo’n 25 graden). Vervolgens gaat de auto een fictieve rit rijden, strikt volgens een vooraf opgesteld schema. Hierbij worden verbruikers als airco, achterruitverwarming en verlichting niet ingeschakeld.
http://www.anwb.nl/auto/besparen/top-10-zuinige-autos maar ook hiervoor geldt: het is slechts een indicatie. Onze ervaring is dat de ene klant met dezelfde auto vele malen zuiniger kan presteren dan de ander.